22 czerwca 2009

Francuski chleb wiejski

Przepis J.Hamelmana w wersji zmodyfikowanej przez Mirabbelkę.
Chleb ten nie jest tak odkrywczy w smaku, jak grecki, czy kukurydziany z tej samej strony Mirabbelki, ale tradycyjny, właśnie wiejski.
Ogromny bochen, przekrojony na pół zaopatrzył dwie rodziny w pieczywo na dwa dni.


Składniki (podaję za Mirabbelką):
na zaczyn:
30 g zakwasu
140 g mąki pszennej (ja użyłam 750)
10 g mąki żytniej (ja użyłam 720)
90 g wody

składniki na ciasto chlebowe:
800 g mąki pszennej (j.w.)
50 g mąki żytniej (j.w.)
450 g wody
1 łyżka soli (następnym razem dam trochę więcej)
270 g. zaczynu (powyżej)

Składniki zaczynu wymieszać, odstawić przykryte na 12-1 godzin w temp. pokojowej.
Następnego dnia wymieszać mąkę z wodą, odstawić w przykrytej misce na ok. 1 godiznę. Dodać sól, jeszcze raz zagnieść i połączyć z zaczynem. Zagniatać przez kilka minut. Ciasto powinno być średnio ścisłe.
Ciasto powinno odpoczywać przykryte ok. 2-2,5 godzin. W trakcie odpoczynku co 60 minut odgazować.
Uformować bochenek, włożyć łączeniem do góry do koszyka do wyrastania ( u mnie wielka makutra wyłożona ściereczką wysypaną mąką). Czas wyrastania - 2-2,5 godzin. w temp. pokojowej, w chłodzie (10 st.) do 8 godzin, w lodówce do 18 godzin.
Przed włozeniem do pieca zrobić próbę: jezeli ciasto naciśnięte palcem wraca szybko do pierwotnego kształtu - jest za wcześnie, jezeli powoli - jest gotowe do pieczenia.
Chleb naciąć, piec w naparowanym piekarniku w temp. 240 st. 35-45 minut.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz