27 października 2013

Tarta z jabłkami - wg Michela Roux


Tarta jest wspaniała. Ciasto idealne, jabłka nie za słodkie. Tylko ilość za mała - robiłam ją już tyle razy, a nigdy nie mam czasu zrobić porządnego zdjęcia - znika niemal momentalnie. W rzeczywistości prezentuje się ładniej, niż na moim zdjęciu.

Ciasto:
250 g mąki (ja używam krupczatki - znacznie szybciej zagniata się ciasto)
125 g pokrojonego w kostkę masła
1 jajko
1 łyżeczka cukru
1/2 łyżeczki soli
40 ml zimnej wody

Mąkę wsypać do miski, dodać masło, sól, cukier i jajko. Połączyć składniki, dodać wodę. zagnieść szybko ciasto. Włożyć je do lodówki.
Jak ciasto trochę stwardnieje - rozwałkować je i wylepić nim formę do tart. Ja używam silikonowej formy o średnicy 26 cm. Dzięki temu, że jest silikonowa - nie smaruję jej masłem, nie wysypuję bułką. 
Po wylepieniu formy ciastem - włożyć do lodówki.

Jabłka:
ok. 850 g jabłek (ok. 6 szt.) - ja używam szarej renety
1 strąk wanilii
60 g masła
80 g cukru

Jabłka obrać, pokroić na cienkie półplasterki. Część szybko włożyć do torebki foliowej i szczelnie zawinąć - żeby nie ściemniały. Resztę jabłek włożyć do garnka, dodać wanilię (strąk przekroić na pół zeskrobując ziarenka wanilii), dodać 50 ml wody i masło. Dusić pod przykryciem do miękkości. Wystudzić.
Piekarnik nagrzać do temp. 200 st. C.
Wyjąć z lodówki formę z ciastem, ponakłuwać ciasto widelcem. Wyłożyć na nie masę jabłkową, ułożyć w rozetkę jabłka z torebki. 
Piec ok. 45 min. aż ciasto będzie upieczone, a jabłka złote.
Wyjąć ciasto z piekarnika. wystudzić.
Przygotować syrop:
W małym garnuszku zagotować 40 ml wody, dodać 80 g cukru. Gotować kilka minut. wystudzić.
Ciasto posmarować syropem. Syrop daje słodycz i piękny połysk.

Przepis z książki Michel Roux - "Ciasta pikantne i słodkie".

1 komentarz: