27 stycznia 2010

chleb orkiszowy na miodzie(z dodatkiem grahamu)

Bardzo smaczny chleb - wg przepisu z blogu Liski z moimi modyfikacjami.
Cytuję przepis za Liską, w nawiasie moje modyfikacje.
Chleb piekłam w garnku rzymskim przez 40 minut w temp. 200 st.(max. temp.przy uzywaniu garnka rzymskiego).
Zaczyn:
50 g zakwasu żytniego
75 g mąki orkiszowej (ja uzyłam orkiszowej 2000)
100 g wody
Odstawić na 12-24 h
Następnie dodać:
275 g wody
30 g miodu
500 g mąki orkiszowej (użyłja uzyłam pół na pół orkiszowej 2000 i mieszanki graham orkiszowy "Młyny Polskie"chyba)
1 łyżeczka drożdży suszonych instant
1,5 łyżeczki (10 g) soli morskiej

Składniki zaczynu wymieszać ze składnikami na ciasto. Można zagniatać ręcznie (10-15 minut)lub mikserem (6-7 minut). Zagniatamy do czasu, aż ciasto będzie gładkie.Miskę przykrywamy przezroczystą folią i odstawiamy do fermentacji na ok. 2 godziny. Ciasto powinno podwoić swoją objętość - od tego uzależniamy czas fermentacji. Zdarza się, że trwa ona krócej, innym razem - dłużej, do 3 godzin.Keksówkę o długości 25 cm smarujemy olejem i wysypujemy otrębami (żytnimi lub orkiszowymi). Przekładamy do niej wyrośnięte ciasto i ponownie przykrywamy folią lub ściereczką.(Można też zamiast pieczenia w keksówce, uformować okrągły bochenek i przełożyć go do wyrośnięcia do koszyczka wysypanego mąką.)Odstawiamy do wyrośnięcia na 1-1,5 godziny. Ciasto powinno wypełnić całą formę.Piekarnik nagrzewamy do 230 st C.Wstawiamy chleb. Po 10 minutach zmniejszamy do 200 st C i dopiekamy kolejne 30 minut.Po upieczeniu chleb wyjmujemy i przed krojeniem pozwalamy mu zupełnie ostygnąć.(czas pieczenia w garnku rzymskim - patrz wyzej moje uwagi).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz